Publisert: 15. januar 2020
|
Oppdatert: 11. juni 2024
Versjonen av nettleser du benytter for å se europris.no er utdatert og støttes dessverre ikke av våre nettsider. Siden nettleseren ikke lenger følges opp av sin utgiver, vil flere av funksjonene på våre nettsider ikke fungere.
Vi anbefaler at du oppgraderer (eller bytter ut) din nettleser for å få den beste opplevelsen på våre nettsider.
Formålet med denne rutinen er å sikre at eventuelle kritikkverdige forhold i bedriften blir identifisert, slik at det kan iverksettes tiltak mot forholdet. For å oppnå dette, ønsker bedriften å legge til rette for at alle interessenter, som kunder og leverandører, skal ha muligheten til å rapportere om slike forhold - også anonymt.
HVA KAN DET VARSLES OM?
Det kan varsles om alle typer kritikkverdige forhold, som for eksempel
Straffbare forhold
Brudd på lovregulerte forpliktelser
Brudd på virksomhetens retningslinjer
Brudd på etiske standarder som har bred oppslutning i samfunnet
HVEM SKAL DET VARSLES TIL?
Enhver kan varsle internt i Europris ved å sende en mail til varsling@europris.no.
Du kan også varsle gjennom en ekstern varslingstjeneste, driftet av BDO AS. Dette kan gjøres via:
NB: Husk å skrive «Varsel» på e-posten eller konvolutten.
I tillegg har du alltid rett til å si ifra til offentlige tilsynsmyndigheter eller andre statlige etater.
HVORDAN SKAL DET VARSLES?
Varslingen kan skje skriftlig eller muntlig, pr. telefon, e-post, i brev eller via elektronisk varslingsskjema. Det er utarbeidet et webskjema for varsling som enhver bruke:
Bedriften ønsker å oppfordre til at den som varsler tilkjennegir hvem vedkommende er. Dette gjør det enklere å følge opp et varsel og holde varsleren informert om hva som gjøres i saken.
Dersom varsler ikke ønsker å stå frem med navn er det bedre at det varsles anonymt enn at det ikke varsles i det hele tatt.
ANSVAR FOR DEN SOM MOTTAR VARSEL
Den som mottar varsel om kritikkverdige forhold, skal gi tilbakemelding til varsleren om hva som gjøres med forholdet.
Mottakeren av et varsel om kritikkverdige forhold bærer et ansvar for å sikre at varsleren ikke møter negative konsekvenser som følge av å ha varslet.
I tilfeller der varselet blir gitt muntlig, er det mottakerens ansvar å sikre at varselet blir dokumentert skriftlig.
For ansatte i Europris er det egne rutiner for arbeidstakers rett til å varsle om kritikkverdige forhold, i samsvar med bestemmelser i arbeidsmiljøloven. Disse rutinene finnes i virksomhetens personalhåndbok og HMS-håndbok.