5 tips for å holde kontoret ryddig

Publisert: 26. april 2022 | Oppdatert: 4. november 2024

 

Et ryddig kontor bidrar til økt konsentrasjon, og ikke minst trivsel. Vi tilbringer store deler av hverdagen vår på jobb, og det er ingenting som er bedre enn å komme til et ryddig skrivebord og organisert kontor. I denne artikkelen gir vi deg fem tips til hvordan du kan holde kontoret organisert og ryddig!

Tips 1: Kvitt deg med ting du ikke trenger


Det første bud for et ryddig kontor er å rydde bort ting du ikke trenger lenger. Resirkuler gamle papirer, notatbøker og kulepenner som ikke fungerer. På den måten unngår du å bruke tid på å lete gjennom papirer og ubrukelig skrivesaker. Arbeidshverdagen blir bedre når du vet at alt rundt deg er relevant, og ikke minst fungerende.

Tips 2: Få orden på stort og smått med oppbevaringsbokser


Et skap er perfekt for å gjemme unna gjenstander som tar mye plass, men det kan fort bli uoversiktlig og vanskelig å finne frem. Med gjennomsiktige oppbevaringsbokser fra SmartStore kan du enkelt organisere alt fra notatbøker og permer, til kabler og ledninger! Oppbevaringsboksene finnes i forskjellige størrelser, og er perfekte for å få orden på stort og smått. Hvis du ikke har skap, kan du innrede kontoret ditt med en funksjonell reol, og plassere oppbevaringsboksene i hyllene.

Tips 3: Bruk skuffene på skrivebordet for oppbevaring av kontorrekvisita

Et organisert skrivebord handler ikke bare om det estetiske – det handler også om funksjon. Bruk derfor skrivebordet til å oppbevare utstyr som kulepenner, markeringstusjer, post it-lapper, saks og binderser. Dersom du ønsker å ha penner stående på skrivebordet, vil en redskapsholder være perfekt, uten at det oppleves som rotete.

Tips 4: Sorter og ta vare på viktige dokumenter med arkivbokser

For oppbevaring av papir vil en arkivboks være en god løsning, enten du ønsker å ha den fremme på skrivebordet, eller gjemme den unna i en skuff eller et skap. En arkivboks er perfekt for å holde orden på papir, viktige dokumenter og brev! Marker boksen med en etikett, så blir det lettere å finne frem til den rette boksen.

Tips 5: Start hver dag med blanke ark

I løpet av arbeidsdagen er det ikke uvanlig at papirer, penner, post it-lapper og kaffekopper hoper seg opp. Ta derfor en opprydning før du går hjem, slik at du kan starte neste dag med et ryddig kontor og blanke ark. Hvis du gjør det til en vane å kaste én gjenstand på slutten av hver arbeidsdag, vil du ha ryddet opp over 200 gjenstander i løpet av året!